Feedback geven én ontvangen
Durven benoemen wat er echt is
Met elkaar praten
Met elkaar praten, het gesprek aangaan, open communiceren: het is natuurlijk verreweg de beste manier om ieder team optimaal laten renderen. Toch is dit in veel teams een leerdoel:
Topics Training feedback geven én ontvangen
- Hoe creëer je de juiste setting voor opbouwende feedback?
- Hoe geef ik kritiek zonder dat de ander zich aangevallen voelt?
- Hoe ga ik ermee om als iemand mijn kritiek ontkent?
- Hoe uit ik waardering?
- Hoe ga ik om met mijn eigen fouten?
- Wat staat mij te doen als ik kritiek krijg?
- Wat zijn mijn persoonlijke valkuilen?
- Hoe draag ik in het algemeen bij aan een cultuur van feedback en open communicatie?
- Er is binnen het team onvoldoende vertrouwen en veiligheid
- We hebben helemaal geen overleg
- Wat kunnen we doen tegen groepsvorming binnen het team of onderlinge machtsstrijd
De sterkte van deze manier van communiceren ligt erin dat je, door meer zicht te krijgen op jezelf, je gedrag verandert waardoor je meer grip krijgt op de dingen die je ‘overkomen’. Je welbevinden/zelfvertrouwen stijgt, de kwaliteit van samenwerking verbetert en er ontstaat een betere relatie met anderen, met je team, met je organisatie.
Testimonials
B.L., Project Manager
Vanuit mijn functie moet ik regelmatig adviserend optreden. Ik worstelde ermee mee dat mensen niet bereid waren om mijn advies op te volgen. Tijdens de training heb ik geleerd hoe ik mensen kan meekrijgen.
G. S., Cegeka
Wat een inzichten heb ik gekregen tijdens de training feedback! De aanpassingen die we doorgevoerd hebben op de werkvloer tijdens en na deze opleiding hebben ons zoveel gebracht. Dankjewel!
Training feedback geven én ontvangen (in-company)
Feedback geven en ontvangen is belangrijk binnen teams. Het is een vorm van teamontwikkeling en het bevordert de open communicatie binnen uw team.
Voorwaarde is wel dat er een sfeer van openheid, vertrouwen en veiligheid is binnen uw team. Is dat niet het geval dan is de training feedbackvaardigheden te voorbarig en dienen er andere zaken te gebeuren gericht op het ontwikkelen van vertrouwen.
Feedback geven en ontvangen heeft natuurlijk direct te maken met een aantal communicatie vaardigheden en gespreksvaardigheden zoals:
- voorkomen dat u té direct, te stellig of te confronterend wordt
- voorkomen dat u in de verwijtende sfeer terecht komt
- duidelijk zijn en tot de kern komen
- aanspreken en uitspreken op de goede manier
- voorkomen dat u in de verdediging schiet
- verschil zien tussen: gelijk hebben en gelijk krijgen
- actief luisteren en oprechte interesse tonen
- de dialoog aangaan in plaats van de discussie
- vooroordelen en vooringenomenheid vermijden
Nieuwsbrief SYSTO
Ja, ik wil heel graag op de hoogte gehouden worden over
- Tips voor empowerment
- Data opleidingen en events
- Nieuwe trends